image
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Aktuálně > ROZHOVORY Z MÁLOTŘÍDKY

ROZHOVORY Z MÁLOTŘÍDKY



 

 

ředitel.pngRozhovor s panem ředitelem Mgr. Antonínem Vojáčkem

 

Pane řediteli, jak byste popsal Vaši školu? Jaká je Vaše vize a filosofie školy?

Předně děkuji za možnost tohoto rozhovoru, který bude dán k dispozici nejen rodičům dětí.

Naše škola je vstřícná, naslouchající a důsledná ke všem, kdo s námi spolupracují. Nepřistupujeme tak pouze k dětem, které jsou pro nás velice důležité, ale i k rodičům a spolupracujícím organizacím.

Co se týče druhé otázky, tak se tu pozastavím u použitého slova z řečtiny – filosofie (z filein = milovat a sophia = moudrost), tedy v českém překladu „láska k moudrosti“. Společně s našimi žáky objevujeme každý den s nadšením nové věci a toto nadšení z objevování, tedy učení se, se snažíme v každém z nich maximálně podporovat.

 

Co je z Vašeho pohledu největší výhodou malé školy oproti velké městské škole?

Předně je tu větší klid a méně stresu než na městských školách, kde jsem dříve působil (České Budějovice, Praha, Jihlava). Tento fakt je nepopíratelný a kladně vede k rozvoji námi vzdělávaných dětí.

 

Jak pestrou výuku má Vaše škola, co byste vyzdvihl oproti jiným větším školám?

Vskutku velice pestrou. Komenský by z nás jistě měl radost, neboť jeho škola hrou (tedy předem didakticky připravená situace, do které jsou děti postaveny) je na naší škole uplatňována ve většině předmětů. Další věc, která nelze v městských školách, kde je ke 30 dětem, dělat, je doslova individualizovaný přístup k žákům. U nás prostě nepřijdou do kontaktu se strojovou frontální výukou.

 

Co na vaší škole stávající rodiče nejvíce oceňují?

Z rozhovorů, které s rodiči vedu, lze vyzdvihnout několik bodů. Předně osobní komunikace, pokud je to potřeba, s dětmi i s rodiči. V dnešní uspěchané době je velice podstatné, že si na sebe uděláme čas a můžeme probrat to, co je tíží.

 

Jaké mimoškolní a volnočasové aktivity škola nabízí?

Mimo vyučování je dětem nabízena školní družina, která je otevřena od 6 hodin ráno. V programu školní družiny se cíleně prolíná vzdělávání školní s volnočasovou činností.

Tento rok je z kroužků otevřena keramika, hra na flétnu, hra na kytaru, turistický kroužek, kroužek anglického jazyka a sportovní kroužek.

 

Jak vypadá školní družina?

Školní družina je bezpečné, pohádkové místo, kde se každý může věnovat tomu, co jej baví, a pravidelně jsou dětem nabízena tvořivá témata, která je cíleně rozvíjí.

 

Jakým způsobem jsou děti vedeny k samostatnosti a zodpovědnosti? A co je největší přednost dětí z malotřídek?

Především tím, že jim dáváme důvěru a v bezpečném prostředí je necháváme rozšiřovat svou komfortní zónu. Reálně se to projevuje na zapojení do jednotlivých projektů, které přes školní rok realizujeme.

Malotřídek je v naší republice přes 1000, je to tedy cca ¼ z celkového počtu škol v ČR. Předností je to, že každý žák má velkou šanci ovlivnit to, co se kolem něj děje, a já pevně věřím, že to je hlavní přednost, kterou si může odnést do dalšího života.

 

Jaké jsou vize a plány do budoucna a jaké projekty škola připravuje?

Již před 3 lety jsem na setkání s rodiči řekl, že cílem je ve škole uzpůsobit prostor, aby tu mohlo fungovat 5 samostatných tříd prvního stupně. A tento prostor se nám podařilo vytvořit.

Povedlo se nám v minulém roce rozšířit kapacitu mateřské školy na 54 dětí. To je krásná základna pro budoucí žáky základní školy.

Nejbližší technické projekty, které nás čekají, jsou zrušení 50 let starého schodiště a místo něj vybudování bezbariérového přístupu k hlavnímu vchodu do ZŠ. Dále multifunkční vestibul školy a školní zahrada s venkovní učebnou.

 

Co byste chtěl vzkázat rodičům, kteří přemýšlejí o zápisu do Vaší školy?

Vzkaz jednoduchý, ale o to více důležitý. V nadcházejícím školním roce to budete právě vy, kdo spolurozhodne o ne/pokračování existence základní školy ve Vyskytné, a bude to symbolicky právě v době, kdy se před 50 lety tato školní budova otevřela.