DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Distanční výuka je povinná a má legislativní oporu - § 184a školského zákona. Od 1. 9. 2020 je povinností mateřské školy poskytovat vzdělávání distančním způsobem (domácí vzdělávání) dětem, pro které je předškolní vzdělávání povinné. Distančně se vzdělává z důvodu krizových či mimořádných opatření nebo z důvodu nařízení karantény, kdy není možná osobní přítomnost většiny (více než 50%) „předškoláků" v mateřské škole.
Distanční vzdělávání je zvolený takový způsob vzdělávání, který bude v nejlepším zájmu dítěte a bude korespondovat s jeho schopnostmi a dovednostmi. Rodiče budou vyzváni k distanční výuce SMS zprávou na mobilní telefon, dále na emailovou adresu (pokud ji mají). Pro navázání této komunikace mateřské školy s rodiči je nutné, aby rodič, co nejdříve odpověděl a tím potvrdil informaci o distančním vzdělávání.
Naše mateřská škola preferuje vzdělávání distančním způsobem formou off-line aktivit: Rodiče byli s distanční výukou seznámeni, na informační schůzce v měsíci září, kde jim byla nabídnuta forma distančního vzdělávání. Naše nabídka on-line vyučování nebyla rodiči přijata. Rodiče se nechtěli zapojit do on-line vzdělávání, jako důvod uváděli málo času, jeden počítač v rodině, starší sourozenec, jakožto dítě školou povinné a již jedna nebo vícero probíhající on-line výuky v rodině. Z hlediska obsahu vzdělávání jsme po dohodě s rodiči volili vlastní zdroje pedagogů, které využívají i pro vzdělávání v běžném režimu MŠ. Distanční vzdělávání – vzdělávací oblasti Vzdělávací oblasti jsou zpracovány jednotlivými učitelkami dle třídního vzdělávacího plánu vycházející z ŠVP MŠ. V těchto vzdělávacích oblastech je zahrnuta motivace, rozvoj jednotlivých gramotností, rozvoj smyslového vnímání, rozvoj jemné a hrubé motoriky.
Pracovní listy: Grafomotorické listy - grafomotorické listy na aktuální téma (kontrola správného úchopu tužky – vše je rodičům podrobně popsáno a formulováno), práce na velkém formátu papíru Předmatematická dovednost - pracovní listy, které obsahují určení čísla - dokreslení počtu teček, dle zadaného obrázku - vyhledávání a zapsání počtu (dle aktuálního tématu) - určení více x méně - vystřihování číslic a následné lepení ke správnému počtu na obrázku, apod. Předčtenářská gramotnost - čtení pohádkového příběhu (dle tématu) - rozbor příběhu, tvoření vět - vyhledání hlavních postav zpětné vyprávění příběhu samotným dítětem (rozvoj komunikativních dovedností) - vyhledávání v knize (popis obrázku) - logopedické básničky Zraková orientace - pracovní listy obsahující vyhledávání určeného tvaru, jeho určení následné vybarvení - bludiště a vyhledávání správné cesty, logické hry, puzzle, pexeso - pravo-levá orientace - určení nahoře x dole, před x za, apod. Poznávání barev - různé druhy omalovánek - doplňovačky se zaměřením poznání a určení barvy Sluchové vnímání - různé hry na rozvoj sluchového vnímání - poznávání první hlásky ve slovech, apod. Jemná motorika Dodání barevných papírů a drobných výtvarných předmětů (provázky, korálky, samolepící folie, různé druhy ozdobných papírů, apod.) k vytvoření zadaného úkolu, kdy měly děti tvořit dle své fantazie, lepit, stříhat, navlékat. Zde byla možnost využít libovolný materiál, který mají děti doma. - nácvik zavazování uzlu a následné kličky - nácvik správného úchopu nůžek a následné stříhání - práce s jemným materiálem (luštěniny, korálky, písek apod.) - modelování
Hrubá motorika - rozvoj tělesné zdatnosti jednotlivého dítěte - pobyt v přírodě - překonávání různých překážek (poskoky, přelézání, apod.) - rozvoj rovnováhy - práce s míčem (úchop míče, hod spodním obloukem, chytání míče do „klubíčka“)
V případě distanční výuky bude každému dítěti připravena velká plastová obálka, kde budou vytisknuty pracovními listy, které se rodičům dopraví po domluvě do schránek nebo si je rodiče bezkontaktně vyzvednou v naší mateřské škole. Obálky budou připraveny před vchodem do MŠ. Rodiče dětí, které nespadají do našeho okresu a nemohou se osobně dostavit, budou kontaktováni a po vzájemné domluvě jim bude zadání odesláno emailem a rodiče si samostatně vytisknou jednotlivé listy. Pokud rodiče budou mít nějaký dotaz, obrátí se na nás emailem nebo telefonicky (tel. čísla na paní učitelky jsou uvedeny na stránkách MŠ).
Zpětná vazba s mateřskou školou - donesení pracovních listů a výrobků z distanční výuky do MŠ - společné zhodnocení vypracovaných materiálů při distanční výuce v MŠ - zhodnocení samostatné práce jednotlivých dětí (rozvoj komunikativních dovedností jednotlivých dětí) - zhodnocení práce dětí proběhne i s rodiči
Omlouvání absencí: - stejně jako v prezenčním vzdělávání - dokládání důvodů neúčasti, (na SMS, smluvený třídní email, email mateřské školy) učitelka eviduje absence
Učitelky nadále zapisují do třídní knihy: - kdy přešla výuka na vzdělávání distančním způsobem - kterých dětí se týká (pokud jsou ve třídě mateřské školy zařazeny různě staré děti) - jaký vzdělávací obsah byl v daném dnu či týdnu – době distančního vzdělávání realizován - je nutné evidovat účast dětí na vzdělávání, účast je posuzována přiměřeným způsobem podle zapojení do vzdělávacích aktivit v průběhu týdne - distančního vzdělávání - nejsou pevně určené přesné časy distančního vzdělávání
Školní stravování: - z organizačních a hygienických důvodů je přerušeno
|